Karangan SPM (Versi bingung gila)

Blog: Kebaikan dan Keburukan

sebenarnya sia nda tau bah apa yang mo ditulis sini ni. kadang² buli bikin blur jugak lah. sia ni men antam jak menulis. infact dari dulu lai since sia ada blog, mimang sia begini, tidak tau apa yang mo ditulis melainkan sia mimang uda prepare. kalau dulu, sia ada macam satu notebook, tempat sia menulis segala-galanya. sekarang ni moden sudah kaka. dimana-mana ja buli tulis. di komputer, handpon, pda dan sekarang di tenet. macam online diary pla. dulu takut kunu bila kana baca dia pinya diary, tapi sekarang men invite lai urang pigi baca. tapi kalau di tenet besanya yang kana tulis tu bukan lah sensitif sangat. kebanyakan pun pasal daily life, thoughts and everything. tidak lah dia tulis macam nie "semalam sia berkissing sama boyfren sia." wakakakaka. kes naya juga tu.

ada juga urang guna blog ni untuk mo promote produk, service or apa ja yang dia buli promote. which is a very good marketing strategies, for those yang buat ni untuk biznes. ada juga artist yang guna blog untuk promote hasil seni dia. blog is a new kind of promoting matter since dia accessable (macam mana mo spell ni, tapi macam suda ada kan) dari mana-mana saja. even urang guna hanpon pun buli xs dari fon dia, given tu blog provider ada kasi tu service. wei a gud idea actually. just imagine yang kita ble xs kita pinya blog dengan hanya guna hanfon! tidak payah pigi login pigi tenet lai. cool. (Blogspot, u ppl should consider this!) ada juga urang yang buat blog untuk promote komuniti dia. this is gud akculi, since kita nda buli depend sama goverment untuk buat semua nie. secara nda lansung kita buli bantu mempromosikan ni budaya kita. ni bukan menggalakkan perkauman. lucily di Malaysia, tidak lah ada sia dengar ada bentuk perkauman. kalau ada pun mungkin jumlah dia nda lah banyak.

satu kelebihan blog ni, ppl bleh komen apa yang si poster tulis. say kalau ada artist yang try promote product dia tru blog, ppl or dia pinya fans buli bagi komen, apa yang dia pikir tentang produk tu artist. this is gud juga sebab, kalau mo harap tu artist always turun padang untuk jumpa peminat, nda juga buli sebab mana tau tu artis ada komitmen len yang lebih penting? bukan sia cakap fans tu nda penting ah... kalau yang guna blog untuk meluahkan rasa hati dia or maybe sebarang masalah dia, urang yang bagi komen tu mungkin buli membantu, atleast maybe membaca and bagi pandangan dia. sekurang-kurangnya tu penulis blog tau yang bukan dia sama masalah dia saja yang ada dalam dunia ni. ramai lai urang.

macam mana hebat blog sekali pun, ada juga urang yang suka menyalagunakan ni blog. yalah, tenet kan. teda sepa yang care (maybe) tentang apa yang dia buat. ada urang guna blog untuk menghentam seseorang. dia post lah sumting yang buli jatuhkan tu urang. kadang-kadang dia akan tulis fitnah, hasutan untuk kasi kena orang len. sia nda tau kalau fitnah melalui tenet ni termaktub dalam undang-undang siber Malaysia kah tidak. kalau ko fitnah urang di luar, or what we called "black-mail" mimang kana saman juta-juta. Ahaks... slama sia mengonline kan diri ni, ada jugalah yang sia terjumpa blog yang macam nie. dedicate untuk fitnah, hasut, kasi buruk urang. but jumlah dia kecil ja lah. tapi bukan penulis blog ja yang kasi salah guna ni blog nie. kadang-kadang pembaca pun pandai juga menyalagunakan ni blog. derang besanyanya pigi tulis di komen, hentam tu penulis blog pula. kalau dia hentam besa, tidak apa juga kali. tapi ni dengan maki yang... adeh.. no komen lah. benda ni yang sia slalu jumpa. mo trace? bukan senang. tapi kalau ada hacker yang hebat di sini Malaysia nie, sia rasa within 1 hour mimang buli tau uda sepa culprits dia tu.

okaylah. panjang uda juga sia tulis. boring juga kamu baca ni nanti. apa yang sia mo cuba cakap disini, majoriti blog yang sia jumpa ialah blog yang memberi inormasi berguna kepada smua urang. bukan semua blog yang mengajar kearah yang tidak bagus. infact sia belum lai jumpa blog yang ajar urang buat keja yang tidak berfaedah, kecuali satu dulu. dia ajar urang menagih dadah. but i think blog tu uda kana banned juga kali. pembaca blog pun bukan semuanya tau cakap kutur, hentam and watever. kebanyakan pembaca ni mimang ada atleast pendidikan asas, and dalam pendidikan asas tu misti dia kana ajar etika jugak. sia agree yang tenet is a free site, where ppl can owez talk almost everything yang dia suka without urang ble halang. tapi wat if dia yang kena cakap macam tu, kena hentam or watever, apa dia rasa? oren? ahaks...

conclusion dia, takde maknenyer... blog ni sekadar informasi, promoting tools yang free, dan mudah untuk digunakan. so gunakan dengan bijak. sekian dan trima kasih

KaDuS Bilang:
Dei, macam sia rasa mengarang untuk kertas dua Bahasa Melayu form 5 oh. tajuk dia, kebaikan dan keburukan Blog. Wakakakakak... kalau macam ni lah cara sia tulis, adeh kompom pangkat 9 or sia pinya BM. Apapun ni sebagai hiburan dikala duka saja. Wakakaka... sebenarnya sia cuma mo tulis ini saja bah "sebenarnya sia nda tau bah apa yang mo ditulis sini ni. kadang² buli bikin blur jugak lah. sia ni men antam jak menulis. infact dari dulu lai since sia ada blog, mimang sia begini, tidak tau apa yang mo ditulis melainkan sia mimang uda prepare.". tapi ntah macam mana buli dapat idea untuk tulis yang len pasal blog. Wakakakakaka... Bah ciao!!!

Bookmark the permalink.

2 Responses to Karangan SPM (Versi bingung gila)

F!oNa said...

marc hehehe.. bayaya ba sa baca tu yang blog mengajar urang menagih dadah.. dei.. mulau kan ;)

markiekadus said...

ya gia... bukan mo kasi bagus... sia nda tau masi ada kah teda tu blog tu begitu.,...