Kesian tu tondoyutung...

Sia baca newspaper tadi, baru tadi. sia tinguk frontpage ni Daily Express. Ada injured slowloris/kongkang or lebih pemes kana panggil tondoyutung. Kana jumpa kunu di bawa krita seorang Engineer (kali tu). Di salah sebuah resort. Sia lupa di mana. Yang menjadi tanda tanya tu, macam mana tu tondoyutung buli berada di kawasan bandar,m sedangkan ni binatang ni idup dalam utan, and teda sepa dibenarkan untuk pelihara dia. Ada lai Tag di kaki dia.

Apa yang sia baca n sia sempat ingat is, spokeperson yang pigi tinguk tu tonduyutung ada cakap yang dia nda tau ni binatang (tondoyutung) tu buli idup lama sebab mengalami kecederaan yang agak teruk. Ribs pun patah. Tapi yang lebih bikin heran, macamna ni binatang buli sampai dibandar?

Kali adala manusia yang nda bertanggungjawap pigi bawa tu binatang untuk tujuan dijualkah apakah. Macam mana buli ada tag juga? Tondoyutung ni adalah salah satu binatang yang menjadi fevret sia. Sia mimang sedih kalau dengar kejadian macam ni. Kalaupun mo kaya, bukan lah dengan cara macam tu begia. Banyak cara. Mustahil ni tondoyutung buli sasat samapi kawasan bandar. Macam mana juga dia buli sampai dibandar? takan dia naik bas? takan bergayut dari pukuk ke pukuk? adeh... kali dia ikut belakang lori?

Kalau ni binatang ada urang bawa pigi bandar, Sia TOTTALY kondem dia pinya act! Dia SELFISH!!!




Gambar ini sekadar hiasan kio
tingu, betapa amannya ni tondoyutung!

Bookmark the permalink.